077-4940165077-4940165

פקק התמ”א 38 בדרך להיפתח

כלכליסט- אמיתי גזית
07.06.16 |
שמונה חודשים לאחר חוות הדעת של היועמ”ש: פקק התמ”א 38 בדרך להיפתח
ל”כלכליסט” נודע כי תוכנית להסדרת זכויות בנייה בתמ”א 38 תעלה לדיון בעוד חודש; המטרה – לפתור את בעיית זכויות הבנייה שפוגעת לטענת קבלנים רבים בהיתכנות הכלכלית של הפרוייקטים.

שמונה חודשים חלפו מאז חוות הדעת שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין שבעקבותיה נתקעו עשרות יוזמות לבנייה של מאות דירות במסגרת תמ”א 38, במסלול הריסה ובנייה מחדש — ול”כלכליסט” נודע כי בתוך כחודש תופקד ותאושר באופן סופי תוכנית שאמורה לפתור את התסבוכת.

חוות דעתו של היועץ וינשטיין נמסרה במסגרת תגובת המדינה לעתירה שהגישו תושבים בגבעתיים נגד פרויקט בשכונתם, והיא פסלה פרשנות מרחיבה למתן זכויות בנייה שהיתה מקובלת עד אז על מוסדות התכנון. היועץ המשפטי קבע שהזכויות שניתנו הן מפליגות ולא מוצדקות. בעקבות זאת התחוללה סערה, יזמים טענו לפגיעה ברווחיות והשביתו פרויקטים.

כדי לפתור את המחלוקת גיבשה המועצה הארצית לתכנון תיקון לתמ”א 38, שמנסה להגדיר באופן בהיר אילו זכויות בנייה יינתנו ליזמים במסלול הריסה ובנייה מחדש. כמו כל תוכנית, גם התיקון עבר הליך של התנגדויות לאחר שהופקד בדצמבר 2015. כמקובל, מונה חוקר שיבחן את כ־50 ההתנגדויות שהוגשו, בהן של רשויות מקומיות, התאחדות בוני הארץ, לשכת השמאים ומשרד הכלכלה. ל”כלכליסט” נודע שהחוקר, האדריכל פרופ’ דמיטרי מזו, שדן בעבר בתיקונים לתמ”א 38, הגיש לפני כמה שבועות דו”ח סופי למועצה הארצית לתכנון. על פי מינהל התכנון, בעוד כחודש יתקיים דיון בעניין בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת”ע), בסיומו תגבש המלצות שיועברו למועצה הארצית שצפויה לאשר אותן.

תפריט נגישות